GamersLifelogo
Vår logga, snygg tycker vi.
20 januari 2025

www.gamerslife.se

Gamers hem utanför hemmet!

SEKIRO: SHADOWS DIE TWICE

3 min read
Sekiro - Shadows sie twice omslag

Det här spelet kan vara ett av de bästa spel jag har spelat! SEKIRO är skapat av FromSoftware och Activision. När man tänker på ett typiskt fromsoftspel så får man för det mesta spel som Darksouls på hjärnan men SEKIRO är väldigt annorlunda. Vi tar kombatsystemet som ett exempel, i Darksouls serien så är man väldigt beroende av att rulla igenom fiendens attacker med hjälp av något som kallas för invinsibility frames. Dessa frames finns där för att hjälpa dig att ta dig igenom fiendens attack genom att göra dig odödlig i en splitt sekund. Men jag skulle säga att det systemet var lite för enkelt eftersom att man bara kan spamklicka samma knapp hela tiden för att undvika attacker, visst det finns fiender som straffar en om man spamklickar genom att ha lite fördröjda attacker. Detta fungerar inte i SEKIRO, här måste man lära sig ett helt nytt system. Detta system får en att använda sig av parrying (perfekt blockande) för att bygga upp fiendens posture bar som leder till att fienden blir knockad, när fienden har blivit knockad så kan man göra en deathblow för att ta bort en healthbar. I bilden nedanför så ser man två bars, den på toppen är fiendens posture och den på botten är din egen.

Med det här systemet så tvingas man att vara mer uppmärksam och lära sig motståndarens attacker för bättre blockerande. Därför gillar jag SEKIROs kombatsystem bättre än de andra fromsoftspelen.

Men inte alla attacker i SEKIRO går att blocka, det finns attacker som kallas för unblockables, som tur är så ser man skillnaden på dessa attacker och de normala med ett tecken ovanför Sekiro (huvudkaraktären).

När din egen bar har fyllts så knockas Sekiro och beroende på fienden så kan de göra en deathblow på dig, detta tar inte bort 100% av ditt HP. Men här kommer ett väldigt intressant verktyg i spelet, man kan återuppstå en gång efter döden. Det finns även konsekvenser med detta, jag vill inte avslöja spelet för mycket men i spelet finns det en sak som kallas för unseen aid. Detta gör att om du dör så har du en 30% chans att behålla dina pengar och all din XP. Men om du återupplivar dig själv och dör direkt efter för många gånger så kan flera NPCs i spelet drabbas av dragonrot. Dragonrot är en sjukdom inom SEKIRO som gör att din chans att få unseen aid kan minskas hela vägen ner till 2%.

Bossarna i spelet är också extremt välgjorda med sina egna unika detaljer både utseende mässigt och attackmässigt. Jag vill inte avslöja för mycket om bossarna så att ni själva får lära er deras mönster i attacker och rörelser, men jag kan säga att bossarna kommer att vara både frustrerande och roliga att möta i SEKIROs unika fighting style.

Jag ger SEKIRO ett poäng på 7/10 då jag känner att man kunde ha fått lite mer information storymässigt och om de olika fienderna som man möter igenom spelets gång. Även om spelet har lite brister enligt mig när det gäller storyn så rekommenderar jag starkt att man ger det ett försök om man gillar snabb och genomtänkt fighting.

Lämna ett svar

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.